fbpx

Kokios bus 2020 Kalėdos? Atrodo, kad šis klausimas yra užvaldęs kiekvieną. Apie tai diskutuoja visi: draugai, šeimos nariai, kolegos, verslininkai. Paprastai Kalėdos yra suvokiamos kaip nuopelnas už visus per metus atliktus darbus. Tai tarsi viską apibendrinanti šventė, kurią minime su artimais žmonėmis. Tačiau daugelis nerimauja, kad šiemet ši šventė bus visai kitokia nei įprastai.

Tiesa ta, kad žmonės nemėgsta netikrumo. O štai Kalėdos yra tikra šventė. Ji ateis bet kokiu atveju, ar būsime užsidarę savo namuose, ar karantino suvaržymai bus atšaukti. Nesvarbu, ar eisime į parduotuves, ar pirksime internetu, vis tiek ieškosime dovanų artimiesiems. Nesvarbu, ar stovėsime ilgose eilėse prie maisto produktų, ar užsisakysime viską į namus, vis tiek gaminsime šventinius patiekalus. Tik galbūt kitokius ir kitokiu mastu. Kalėdos yra tokia stipri šventė, kad jokia pandemija negali jos priversti atsisakyti. Bet gali pakeisti savo šventimo tradicijas ir įpročius.

Tam pritaria ir UAB „Rūta“ projektų vadovė Viktorija Daunoravičienė: „Mes tikime Kalėdomis! Juk Kūčios, šv. Kalėdos, Naujieji – stebuklingiausios ir laukiamiausios metų šventės. Pandemija to pakeisti negali, vis dėlto, įtampos ir nerimo ji tikrai įnešė.“

Anksčiau prasidėjęs kalėdinis sezonas

Netikrumas dėl ateinančių Kalėdų ir būsimų apribojimų daug galvos skausmo kelia verslui. Kuomet nėra aišku, ar bus leidžiama veikti visoms parduotuvėms, ar klientai galės gyvai rinktis prekes, verčia ieškoti įvairiausių sprendimų. Kiekvienas verslas reaguoja savaip. Vieni linkę ieškoti naujų kelių, o kiti vis dar laukia, kas bus.

Štai pavyzdžiui, prekybos tinklas „John Lewis“ savo fizinę kalėdinę parduotuvę atidarė anksčiau nei bet kada per visą savo gyvavimo laikotarpį – dar rugpjūčio pabaigoje. Ir tai padarė ne atsitiktinai. Apie šias Kalėdas socialiniuose tinkluose garsiai diskutuojama jau nuo pandemijos pradžios pavasarį. „John Lewis“ skelbia, kad šių metų rugpjūtį fiksavo 370 proc. didesnį su Kalėdomis susijusių paieškų skaičių nei 2019 m. tą patį mėnesį.

UAB „Rūta“ projektų vadovė pritaria, kad ir Lietuvoje pastebi paankstėjusį sezoną: „Klientai tikrai domisi kalėdiniais gaminiais. Jau nuo spalio pradžios gaudavome užklausų dėl advento kalendoriaus: ar šiemet gaminsime, kada bus galima įsigyti. Šiuo metu juos jau parduodame ir labai džiaugiamės – jie labai populiarūs. Šią savaitę pristatėme ir pilną savo kalėdinių gaminių liniją bei jau stebime jos pardavimus”.

Prekinio ženklo „Šerkšno medus“ bendraturtis Dainius Šerkšnas pasakoja, kad jų klientai taip pat jau „domisi dovanomis, o darbdaviai labiau akcentuoja dovanėles darbuotojams. Partneriams kol kas mažiau dėmesio, nes mažės šventinių vizitų skaičius”. Bitininkai šiemet ketina turėti tokį pat platų asortimentą kaip ankstesniais metais, tik mažesniais kiekiais. „Dėl griežto karantino, planuojame, kad kalėdinės prekybos apyvarta gali sumažėti ir iki 90 proc.“

MB „Stalo studija“ vadovė Daiva Bublienė taip pat dalijasi įspūdžiais iš savo įmonės: „Pastebime, kad moterys po truputį pradeda domėtis ir rūpintis, koks bus šventinis stalas, kaip jį serviruos, ką ant jo užties ir kokias servetėles padės“.

Tikriausiai atlikėjas Ronan Keating buvo teisus:

„2020-ieji mums visiems buvo sunkūs. Ar yra geresnis būdas pakelti nuotaiką nei keliais mėnesiais paankstinti Kalėdas?“.

Bet kas už viso to slypi? Ar taip norime rasti nusiraminimą? Prailginti kalėdinį pakylėjimo jausmą? O gal bijome, kad negalėsime Kalėdomis džiaugtis taip, kaip anksčiau, todėl skubiname šventimą? Turbūt visos priežastys kartu sudėjus. Kalėdos visuomet buvo suvokiamos kaip metas, kai galima atsipalaiduoti ir akimirkai pamiršti visus rūpesčius. Tikriausiai būtent šio jausmo ir trokštame. Be to, kartais laukimas ir ruošimasis būna daug malonesnis nei pati šventė, kuri gana greitai praeina.

Reaguodami į natūraliai iškilusį poreikį verslai paankstino savo kalėdinę prekybą. Tačiau jie tai darė ir dėl kitų priežasčių: nežinodami, kaip pandemija paveiks kalėdinio laikotarpio prekių tiekimą, kiek darbuotojų turės karantinuotis šventiniu metu, kokia bus paklausa, kokie apribojimai taikomi gruodį. Paankstintas sezonas leidžia šiek tiek sumažinti šias rizikas.

Užsisakyk Kalėdų naujienlaiškį

Pažymėk:

Kalėdinis apsipirkimas

Nuotrauka: Pexels, Andrea Piacquadio

 

Pasikeitę apsipirkimo įpročiai

Kalėdiniai pirkiniai yra viena smagiausių šios šventės dalių. Dovanų sąrašo sudarymas, žvalgymasis vitrinose, kelionės po parduotuves su draugais, o dar apsilankymai kalėdinėse mugėse ir galimybė viską paliesti, pasimatuoti ar paragauti paprastam apsipirkimui suteikdavo jaukumo ir asmeniškumo. Tačiau šiemet viskas atrodys kitaip. Srautų ribojimai, draudimai būriuotis, atstumo laikymasis, kaukių dėvėjimas – visa tai mažina šventinio apsipirkimo malonumą ir skatina ieškoti kitų būdų įsigyti dovanų.

E. komercijos įmonė „Radial“ atlikusi pirkėjų apklausą, atskleidė, jog net 70 proc. iš jų ruošiasi padidinti savo apsipirkimą internetu, o 60 proc. dėl baimės užsikrėsti COVID-19 planuoja mažiau pirkti fizinėse parduotuvėse.

Į tokią situaciją reaguoja ir Lietuvos verslas.

MB „Stalo studija“ vadovė Daiva Bublienė teigia: „Pandemija paskatino daugiau dėmesio skirti socialiniams tinklams, informacijos sklaidai juose, kadangi mums nebeliko galimybės prekiauti kalėdinėse mugėse.“

„Iki šių metų pradžios, daugiausiai produkcijos „Rūta“ parduodavo tradiciniuose kanaluose: prekybos centruose, savo firminėse parduotuvėse bei eksportuodama. Susiklosčiusi situacija paskatino mus ieškoti naujų, šiandieninėms realijoms labiau pritaikytų būdų. Taigi, atsidarėme savo internetinę parduotuvę, pradėjome dirbti su kitomis elektroninėmis platformomis: pigu.lt, barbora.lt, Rimi e. parduotuve, lastmile.lt, programėle WOLT“, – apie verslo prisitaikymą kalba UAB „Rūta“ atstovė.

Tuo pačiu „Deloitte“ viceprezidentas Rod Sides prognozuoja: „Nors mažas pajamas gaunantys vartotojai greičiausiai išleis panašias sumas kaip praėjusiais metais, tačiau žmonės, uždirbantys daugiau, nebuvo taip stipriai paveikti COVID-19 ir greičiausiai išleis daugiau nei anksčiau. Kadangi jie šiemet mažiau pinigų išleido pramogoms ir kelionėms, daugiau pajamų galės skirti kalėdiniams pirkiniams.“

Kalėdinis šurmulys

Nuotrauka: Pexels, Anastasia Shuraeva

 

Verslo pasiruošimas šventėms

„Target“ generalinis direktorius Brian Cornell teigia: „Šiam šventiniam sezonui ruošiamės visiškai kitaip nei bet kada anksčiau“.

Pagal „PayPal“ užsakytą internetinį tyrimą, rugpjūtį apklausus 1000 mažų ir vidutinių JAV prekybininkų, veikiančių įvairiuose sektoriuose, vienas iš penkių verslo savininkų teigia, kad jų ateitis priklauso nuo šių metų šventinio sezono rezultatų. 81 proc. respondentų nurodė, kad ėmėsi papildomų priemonių, siekdami pritraukti ir apsaugoti pirkėjus: užtikrina atstumo laikymąsi, stebi, kad visi klientai ir darbuotojai dėvėtų kaukes, turi dezinfekavimo priemonių, sudaro sąlygas kiek įmanoma sumažinti fizinį kontaktą, sukuriant atskiras prekių atsiėmimo zonas. Visų šių saugos reikalavimų laikosi ir Lietuvos verslininkai.

„Kalėdoms pradėjome ruoštis sausio mėnesį, tuo laikotarpiu apie COVID-19 buvo girdimi tik pirmi atgarsiai iš Kinijos. Tada dar nesitikėjome, kad tai taip stipriai ir greitai palies visą pasaulį.  Pradėjus ruoštis Kalėdiniams projektams, įsibėgėjus darbams, vasario viduryje jau buvo pradėta svarstyti ir baimintis, kad pandemija gali paliesti ir Europą. Kovo mėnesį „Rūta“ darbuotojai pradėjo dirbti nuotoliniu būdu, dėl to sulėtėjo procesai. Kuriant projektus būtina apžiūrėti, patikrinti pakuotes, degustuoti siūlomą asortimentą, tuo tarpu karantino laikotarpiu tai atlikti buvo labai sudėtinga. Stringant darbams, nebuvome tikri ar sausio pradžioje suderintas kalėdinis asortimentas nėra per didelis, ar tokiam kiekiui bus paklausa, kadangi buvo sunku prognozuoti, kas mūsų laukia po 6 mėn. Vis dėl to nors ir su įtampa, įvykdėme visus suplanuotus 2020 m. kalėdinius projektus“, – pasakoja V. Daunoravičienė.

Tuo tarpu prekinio ženklo „Šerkšno medus“ bendraturtis Dainius Šerkšnas teigia, kad anksčiau kalėdiniu sezonu įmonė plačiai dalyvaudavo mugėse, tačiau „matydami situaciją, stabdome pasiruošimą joms, nes žmonės bijos vaikščioti po kalėdines muges.“ Tai tik patvirtina faktą, kad ne visas patirtis galima įsigyti internetu – juk taip smagu kalėdinėje mugėje išragavus visų medaus skonių išsirinkti tą patį geriausią.

Ilgesni pristatymo terminai

Galiausiai, kalbant apie tai, kas šiemet bus kitaip, svarbu nepamiršti ir siuntinių pristatymo. Per kiekvienas Kalėdas prekybininkai ir logistikos kompanijos perspėdavo pirkėjus, kad šventiniu laikotarpiu pristatymo terminai bus ilgesni dėl gerokai išaugsiančio siuntinių skaičiaus. Tačiau šiemet terminus ilgina ir pandemija, ir padidėję apsipirkimo internetu mastai. Siuntų kompanijos jau dabar mato, kad gali viršyti savo pajėgumus ir pataria pirkėjams anksčiau pasirūpinti dovanomis, o mažmenininkams tolygiau planuoti šventinius pardavimus. Taip sumažės rizika likti visai be dovanų.

 

Pandemija stipriai paveiks mūsų kalėdinius įpročius, šventimą, tradicijas, apsipirkimą. Tačiau ji vis tiek neištrins Kalėdų. Jos tiesiog bus kitokios. Daugeliui galbūt sunkesnės emociškai, finansiškai. Tačiau žmonės moka prisitaikyti ir net pačiose sudėtingiausiose situacijose įžvelgti šviesių akimirkų. Tegul šios Kalėdos bus tarsi emocinis inkaras, padedantis palengvinti pandeminį stresą ir bent širdyje išsilaisvinti iš visų apribojimų.

Taip pat skaityk

Kalėdų seneliai baigė mokslus

Kalėdų seneliai baigė mokslus

Brazilijos Kalėdų senelių mokyklos mokiniai švenčia išleistuves! Visas būrys šviežutėlių Kalėdų senelių baigė mokslus prieš prasidedant naujam šventiniam sezonui.   Kalėdų senelių mokykla įkurta Rio de Žaneire dar 1993 m. Ji ruošia mokinius darbui prekybos centruose...

5 būdai sutaupyti Kalėdoms

5 būdai sutaupyti Kalėdoms

Kai visi aplinkui tik ir gąsdina rekordinėmis kainomis, natūralu, kad iškyla grėsmė didžiausiai metų šventei – Kalėdoms. Juk tai laikas, siejamas su gana didelėmis išlaidomis. Bet juk niekas nenori atsisakyti šios šventės. Juo labiau, kad tai net ir nerekomenduojama....